§ 19
Řízení finančních rizik a řízení likvidity
[K § 47b odst. 1 písm. h) zákona o cenných papírech]
(1) Obchodník upraví vnitřním předpisem systém řízení finančních rizik, a to především s ohledem na rozsah a povahu poskytovaných služeb. V předpisu uvedeném ve větě první identifikuje obchodník finanční rizika, která vyplývají z jednotlivých činností obchodníka, a stanoví zejména
a) hlavní zásady, které obchodník při řízení finančních rizik uplatňuje,
b) proces tvorby a schvalování metod řízení rizik,
c) povinnosti jednotlivých členů statutárního orgánu a zaměstnanců za řízení finančních rizik,
d) pravidla a četnost vyhodnocování úspěšnosti používaných metod řízení rizik a přijímání jejich případných změn a
e) kontrolní mechanismy chránící systém řízení finančních rizik před selháním.
(2) Statutární orgán obchodníka zajistí vytvoření organizační struktury, která umožní efektivní realizaci strategie řízení rizik. Povinnosti zaměstnanců pověřených výkonem činností podle § 10 odst. 1 a členů statutárního orgánu při řízení finančních rizik stanoví obchodník způsobem, který předchází vzniku střetu zájmů.
(3) Obchodník musí používat informační systém umožňující statutárnímu orgánu a zaměstnancům pověřeným řízením finančních rizik získávat včasné a věrohodné informace nezbytné pro efektivní řízení finančních rizik.
(4) Obchodník samostatným vnitřním předpisem upraví systém řízení likvidity, ve kterém stanoví alespoň
a) vymezení rizika likvidity,
b) způsob měření a průběžného sledování likvidity,
c) metody řízení rizika likvidity,
d) povinnosti zaměstnance pověřeného výkonem činností podle § 10 odst. 1 a člena státutárního orgánu ve vztahu k jednotlivým činnostem řízení likvidity,
e) způsob a četnost vyhodnocování a případných změn stanovených metod řízení likvidity,
f) postup při řešení kritických situací, kdy je ohrožena schopnost obchodníka plnit závazky vůči zákazníkům, a
g) kontrolní mechanismy chránící systém řízení likvidity před selháním.
(5) Statutární orgán obchodníka přijme organizační opatření, která zajistí
a) efektivní řízení likvidity aktiv obchodníka na denní bázi a
b) včasné informování statutárních a dozorčích orgánů obchodníka o situaci, ve které je ohrožena schopnost obchodníka plnit závazky vůči zákazníkům, a o opatřeních zabraňujících poškození zákazníků obchodníka.
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 se nevztahují na obchodníka, který je bankou nebo pobočkou zahraniční banky.